kolmapäev, 25. juuni 2008

Märksõnade ja folksonoomia ajastu

Erinevaid veebilehekülgi tekib päevast päeva juurde ja aina raskem on sellisest hulgast endale vajalik üles leida. Erinevaid otsingumootoreid kasutades võib küll üht-teist leida, aga tänane trend on liikumas teises suunas. Me oleme jõudnud tagide ja folksonoomia ajastusse. Tag ehk märksõna lubab igal kasutajal ise veebilehtedele lisada märksõnu ja kui paljud inimesed (folks) lisavad märksõnu (taksonoomia, tags), siis me jõuamegi folksonoomia juurde.

Kolm kõige populaarsemat keskkonda, mis kasutavad tagismist ja folksonoomiat on del.icio.us, digg.com ja technorati.

Del.icio.us http://del.icio.us/, aina populaarsemaks muutuv keskkond, võimaldab luua sotsiaalseid järjehoidjaid. Peale tasuta kasutajakonto loomist on kasutajal võimalik oma veebilemmikutele igast internetiühendusega arvutist ligi pääseda. Lisades erinevaid veebilehekülgi loetellu ning märgistades neid märksõnadega on need leitavad ka teistele kasutajatele. Märksõnaotsing del.icio.us’i keskkonnas on tulemuslik ja päris paljud eelistavad seda googldamisele. Võimalik on vaadata ka teiste kasutajate sotsiaalseid järjehoidjaid ja kui inimestel on sarnased huvid, siis on tõenäoline, et nad saavad teineteise järjehoidjatest kasu.

Digg.com http://digg.com/ on koht, kus inimesed avastavad ("kaevavad") ja jagavad erinevaid veebis leiduvaid materjale (artiklid, pildid, videod, podcastid jne). Kogu sisu on kasutajate poolt sisestatud ja hinnatud. Kasutajad määravad hääletades ära materjalide väärtuse. Kõige enam hinnatud materjale näidatakse esilehel. Põhimõte on selles, et suur mass inimesi oskab leida ja hinnata väärtuslikku ehk see, mis huvitab enamust, huvitab kõiki. Tegemist on omalaadse filtriga, mis aitab infomürast endale vajalikku leida.
Technorati.com http://technorati.com/ on suur tegija tagide maailmas. Tegemist on otsingumootoriga, mis otsib blogisid. Technorati otsib märksõnu, mida autorid on lisanud oma postitustele. Technorati populaarsus põhineb ajaveebide populaarsusel. Tundub, et ajaveebid on seljatamas professionaalset ajakirjandust, sest inimestele meeldib kuulda uudiseid algallika käest ja kui kusagil toimub näiteks maavärin, on palju huvitavam lugeda mõne inimese blogi, kes seal kohapeal oli, kui järgmisel päeval ajaleheartiklit.

Kommentaare ei ole: