laupäev, 8. juuni 2013

LAMS - avatud lähtekoodiga e-õppekeskkond

6.-7. juunini koolitas Eesti õpetajaid Eleni Rossiou Kreekast. Koolitus toimus IT Kolledžis ja teemaks oli "Exploitation of LAMS in Educational Praxis". LAMS http://www.lamsinternational.com/ on keskkond, mis võimaldab luua õppetunde, neid õpilastega jagada ning koguda andmeid selle kohta, kuidas õppimine läks. LAMS'i on võimalik integreerida ka näiteks Moodle keskkonda. Keskkond sai alguse 2007. aastal ning on pidevas arengus. Praegu toimub üleminek HTML5, mis võimaldab LAMS'i kasutada ka tahvelarvutites. LAMS'i kasutab üle 2000 õpetaja 90 riigis ning see on tõlgitud 30 keelde.

Kui ei ole võimalik LAMS'i oma serverisse panna, siis saab kasutada ka veebikeskkonda http://lessonlams.com/lams/cloud/index.do. Piiranguks on see, et ühel õpetajal saab tasuta olla kuni 30 õpilast.

Tunni tegemise keskkond on õpetaja tööriist, kus on väga kerge paika panna tundi. Olemas on ka hulk valmis vorme, kuhu on vaja ainult sisu lisada. Vasakul pool on hulk tegevusi, mida saab lohistada töölauale. Tegevused võib jagada neljaks kategooriaks:

  • informatsiooni esitamine (beež)
  • tegevused: wikid, veslused, googlemaps jne (kollane)
  • informatsiooni kogumine õpilastelt: küsitlused, vihik, ideekaart jne (roheline)
  • hindamine: test (lilla)
Lisaks on mõned tegevused ühendatud kokku, et neid saaks koos kasutada. Näiteks sisu ja vestlus. Siis saavad õpilased ühes aknas uurida õpetaja poolt antud materjali ning omavahel vestelda sellest. Kui kõik tegevused on paika lohistatud, siis tuleb need omavahel siduda (Transitions). Võimalik on vaadata ka eelvaadet (Preview), selleks peab olema tund salvestatud.




Õpilase vaates on vasakul pool näha läbitud ja läbimata tegevused. Sinised on läbitud, punane näitab praegust asukohta ja rohelised on need, mida tuleb veel teha. Hea ja halb on see, et õpilane oma vastuseid enam muuta ei saa. Ta saab neid küll näha tehes topeltklõpsu sinisel ringil. See peaks tagama selle, et õpilased süvenevad oma tegevusetesse ning ei kiirusta lõpetamisega. 

Õpetajal on lisaks tunniloomisele olemas ka jälgimisskeskkond, mis võimaldab tunde jagada õpilastega ning teiste õpetajatega  ning koguda tulemusi. Reaalajas on ka näha, kui kaugele iga õpilane oma lahendamisega on jõudnud.

Keskkonna plussid:

  • avatud lähtekood
  • lihtne ja loogiline ülesehitus
  • palju erinevaid tööriistu õpetajale
  • monitoorimisvõimalus
  • võimalus integreerida näiteks Moodle keskkonda
  • tundide jagamise võimalus
Keskkonna miinused:
  • keskkond on kinnine
  • tundide ülesehitus on lineaarne, õpetaja määrab tee
  • tundide ettevalmistamine võtab päris palju aega
  • eestikeelseid tunde veel ei ole